Predĺžili sme lehotu vrátenia na 60 dní. Nakúpte nad 92 € a dopravu máte ZADARMO.
MUMDOO. Projekt, ktorý borí stereotypy, podporuje mamičky a prekvapuje firmy

MUMDOO. Projekt, ktorý borí stereotypy, podporuje mamičky a prekvapuje firmy

Sebarozvoj

O spoločenskom vnímaní pracujúcich mamičiek, nájdení rovnováhy a projekte MUMDOO so spoluzakladateľkou Luciou.

Za MUMDOO stoja dve mamy - Kristýna a Lucia, bývalé kolegyne z nadnárodnej korporácie. Obe cítili, že v rovnaký okamih chcú byť v úlohe mamy, ale aj pracovať a teda využívať svoje skúsenosti a potenciál, ak by im bola poskytnutá časová flexibilita. Preto vzniklo MUMDOO – projekt budujúci komunitu profesionálok, ktoré sú na tom podobne a miesto, kde si mamičky a firmy podávajú ruky.

Ako veľmi bolo náročné získať pre projekt prvé firmy, pre ktoré z nich to bol nový koncept, a s akými reakciami ste sa na začiatku stretli?

Na začiatku to boli hlavne spriatelené firmy od kamarátov a rodiny. Vďaka tomu sme získali úprimný feedback, čo bolo super. Mali sme myšlienku: "Poďte to s nami skúsiť, napíšeme vám článok na blog" a našťastie to s nami firmy našich blízkych chceli otestovať. Tie, ktoré si to vyskúšali a podporili nás, to odporučili ďalším svojim kamarátom a toto je vlastne doteraz veľký zdroj súčasných ale aj nových firiem.

Reakcie na začiatku boli naskrz pozitívne, pretože máme transparentnú komunikáciu o celom procese. Firma, ktorá sa na nás obráti skrátka vie, že pre ňu budú pracovať mamičky. Určite, na začiatku bolo dosť otázok, napríklad na overovanie mamičiek a ohľadom funkčnosti celého procesu. Čím dlhšie ale fungujeme, tým viac sa nám darí osvetová činnosť a sme schopní lepšie dokázať, prečo je lepšie ísť za nami, než napríklad za marketingovou agentúrou. 
Rozdiely sú okrem iného v efektivite, vďaka svojim niekoľkoročným profesijným skúsenostiam sú mamičky schopné využiť každú hodinu projektu na maximum. A oproti veľkým marketingovým agentúram je tu aj výhoda ceny, pretože sa nemusí živiť veľký zastrešujúci brand. Pre mamičky je zase skvelá časová flexibilita.

Keď sa pozriem na české prostredie, zdá sa mi, že na pracujúce mamičky s malými deťmi sa spoločnosť stále díva s nedôverou. Stretávajú sa s prezývkami ako "krkavčie matky, matky kariéristky a pod." Čo si o tom myslíte vy?

To bohužiaľ podpisujem. Je to tak, mama shaming je tu dosť silný. My to vnímame ako tú najväčšiu prekážku pre ženy - mamy. Komunikáciu nestaviame na tom, že by mama mala alebo nemala pracovať – do tejto roviny sa ani nechceme púšťať. Tá myšlienka je, dávať ženám možnosti. Ak si chce mamička udržať aj inú identitu ako je rola mamičky, ak chce zostať v kontakte s prácou, ktorá ju veľmi bavila alebo má pocit, že by jej potom ušiel vlak, tak je to úplne v poriadku. Na druhú stranu je úplne ok, keď sa mamička chce od platenej práce odstrihnúť a plne sa venovať bábätku. Ak je to to, čo urobí mamičku šťastnú, malo by to tak byť. Ja som to takto úplne nemala.

Prvé mesiace starostlivosti o novorodenca, kedy je jeden deň ako druhý a mnohokrát som ani nevedela, aký je dátum, pre mňa boli dosť psychicky náročné. Chýbala mi možnosť zapojiť hlavu aj nejako inak, mať na konci dňa pocit nejakej úspešne odvedenej práce.

Necítila som, že chcem byť na 100% pohltená starostlivosťou o bábätko a myslím si, že je to úplne normálne. Cítiť všetky tieto emócie je v poriadku. Z plného pracovného vyťaženia, rýchleho tempa a spoločenských aktivít sa tá realita zrazu úplne zmenila. Zistila som, že nemám vôbec kontakt s predchádzajúcim životom a bolo pre mňa ťažké sa tým nenechať zomlieť.

Naše deti sa narodili vo vlne Covidu, takže samota a uzavretosť bola ešte viac znásobená. Potom sme s Kristý začali vymýšľať, čo ďalej, a tak vzniklo MUMDOO.

Moje odporúčanie pre mamičky je nájsť taký stav, v ktorom sa budú cítiť dobre. To, čo ultimátne platí je „šťastná mama, šťastné dieťa“. Či už je to pracovať hodinu, nepracovať vôbec alebo si nájsť pestúnku a pracovať pol úväzok. Všetko záleží na mamičke a tiež na tom, akú má podporu v okolí, čo je dosť individuálne pre každú rodinu.

Myslím si, že nie je dobre, keď sa tlačí nejaký „správny spôsob“. Napríklad to, že byť 3 roky doma je ten jediný správny spôsob, pretože to dieťa potrebuje. Ja som bola 3 roky doma s malou, ale postupne som si pri tom našla priestor pre prácu a bola to pre mňa tá najsprávnejšia cesta.

Ten prístup, ktorý popisujete, je dosť generačný. Stretávame sa s negatívnymi názormi od starších žien, ktoré opisujú, že za nich to takto nebolo. Snažíme sa vysvetľovať, že svojim deťom chceme dať tú najlepšiu verziu seba samého a ak si nedobijeme baterky, či už to je cvičením, záhradničením alebo platenou prácou, skrátka akýmkoľvek mechanizmom, ktorý nás dostane do rovnováhy a pohody, tak tej najlepšej verzie dosiahneme len ťažko.

Čo bolo skôr, mamičky, alebo firmy?

Mamičky. Prvá myšlienka vôbec bola, že budeme vlastne marketingovou agentúrou a budeme zapájať prevažne kamarátky mamičky. Urobili sme zprvu len jeden projekt, ale masa záujmu od žien predčila očakávania a tým sa všetko zmenilo.

Celkovo to bolo myslené tak, že kým pôjdeme za firmami, tak chceme mať v ponuke viac mamičiek z rovnakého odboru, pokiaľ jedna nebude môcť, aby mohla zaskočiť iná. Chceli sme mať na každú oblasť zhruba 5 mamičiek. Teraz máme cez 400 preverených mamičiek a oblastí, ktorým sa venujeme je asi 8 až 10. Zatiaľ máme práve viac mamičiek, než firiem.

Mamička po nástupe do práce po rodičovskej z vašej databázy odchádza?

To záleží. Robili sme prieskum v Česku a vychádza nám, že len 14 % mamičiek sa chce vracať na plný úväzok po rodičovskej dovolenke. Mamičky často hľadajú skrátený úväzok, takže majú o menšie projekty stále záujem. Alebo sa odstrihnú a vracajú sa do pôvodnej práce.

Váš projekt sa rýchlo rozbehol a predpokladám, že vám tým pribudlo veľa práce, zároveň máte druhé bábätko. Ako vy sama zvládate všetko balansovať?

My sa tomu s Kristý smejeme, že sme začali MUMDOO, aby sme mali pár hodín práce na nejakých zaujímavých projektoch a stali sa z nás koordinátorky, projekťáčky a vlastne robíme všetko od HR po účtovníctvo. Čo je skvelé, nechcem sa rúhať. Venujeme tomu skoro všetok voľný čas, niekedy je to náročné, ale vidíme, že to má zmysel. Klienti nám píšu, že narazili na krásnu spoluprácu s mamičkou, ktorá je špecialistka v obore a ktorú by v dedine, kde firma sídli inak nenašli. Niektoré mamičky sa vlastne tiež odsťahovali z veľkého mesta a je to pre nich nová možnosť zárobku.

Väčšinou sme prácu s Kristý riešili tak, že sme mali zdieľanú opatrovateľku a mohli sme tým pádom pracovať na MUMDOO a bábätko sa tam pred prvým rokom nejako prirodzene napasovalo. Prvé mesiace ako mama dvoch detí som mala ale úplne off. Moju úlohu prevzala Kristý a išli sme nejakú dobu v núdzovom režime. Potrebovala som čas sa s novou rolou zžiť a nájsť režim, kde sa budem cítiť dobre ako mama. Našťastie mi to moja parťačka umožnila, za čo som jej obrovsky vďačná, a ja som sa mohla začať zapájať až v okamihu, keď to pre mňa bolo v pohode zvládnuteľné.

Stáva sa vám niekedy, že si potrebujete oddýchnuť od oboch svetov a hľadáte nejaký tretí?

Určite, stáva. Ja som pred materskou veľa cestovala, teraz je to obmedzené, ale snažím sa nájsť si čas na šport. Či už je to hodina jogy, beh alebo hory. Snažím sa nájsť nejaký balans, predsa len, človek môže byť prepracovaný, ale aj prerodičovaný. Musím povedať, že by som asi nebola príjemná mama, keby som sa venovala iba deťom. Bolo by to pre mňa hrozne energeticky náročné, ale každá to máme samozrejme inak.

Dalo by sa asi povedať, že sa pracujúca žena na rodičovskej vlastne učí organizovanému chaosu, však?

Áno, je to tak. Ja som bola kedysi perfekcionistka, „todolistka”, ale človek sa naučí žiť v chaose a nachádzať si tie skulinky.

Voláte sa MUMDOO, ale máte aj nejakých oteckov?

Máme 3 registrovaných oteckov. Sme otvorení akémukoľvek rodičovi, ktorý sa stará o deti a chce sa u nás realizovať. V Česku 98% poberajúcich rodičovskú sú ženy, preto sa voláme MUMDOO, do budúcna treba bude nejaké PARENTDOO, keď to bude odrážať realitu českých domácností.

Čítala som, že máte mamičky expertky. Môže sa k vám pridať aj žena, ktorá má deti skôr a tak hľadá vlastne prácu hneď po škole?

Našou podmienkou je, aby mamička mala 3 ročnú pracovnú skúsenosť. Niekedy sa k nám dostávajú mamičky, ktoré chcú zmeniť smer svojej kariéry, alebo chcú prísť hneď po škole. Naša vízia je ale sprostredkovať firmám expertízu. Tá spočíva v tom, že mamička pozná procesy a názvoslovie v odbore a vie, ako sa k tomu projektu postaviť. To je naša hlavná konkurenčná výhoda.

Existuje ale množstvo iných zaujímavých rekvalifikačných platforiem, ktoré tu fungujú, ako napríklad Holky z marketingu alebo Google programy. My máme pocit, že naše miesto je práve v tom medziobdobí, kým žena dôjde k tomu, že je pripravená vrátiť sa na nejaký konkrétny úväzok do práce. 

Našim cieľom je podať pomocnú ruku tak, aby ten kariérny prepad, ktorý mnoho žien vplyvom materstva zažíva, bol miernejší alebo napríklad vôbec žiadny. Pomôcť preklenúť toto krehké obdobie tak, aby sa ženy vracali do pracovného života so sebadôverou a hrdosťou.

Akým procesom si u vás mamička prechádza?

Hovoríme tomu troj fázový proces overovania. Prvým krokom je vyplnenie formulára na webe. V ňom nám uvedie, akú prácu predtým robila, o aké projekty by mala záujem, aké sú jej skúsenosti a nakoniec nám pridá Linkedin alebo životopis. My si potom formulár prejdeme a pokiaľ nám niečo nesedí, tak sa opýtame. Pokiaľ všetko sedí, posielame malú testovaciu úlohu z daného odboru.

Na vypracovanie úlohy je neobmedzený čas, no reálne zaberie cca pol hodiny. Chceme hlavne vedieť, či sa uchádzačky orientujú v obore. Pre niekoho so záujmom o sociálne siete to môže byť napríklad vytvorenie pár príspevkov a pod.

Vypracovanú úlohu si prejdeme a pokiaľ je všetko v poriadku, tak nasleduje krok č. 3. Tým je telefonát, počas ktorého sa s mamičkou bavíme o tom, čo robí a čo ju baví, vysvetlíme jej fungovanie MUMDOO a možno odpovieme na nejaké jej ďalšie otázky. Je to dôležité aj preto, že naše malé a stredné firmy sú z rôznych oblastí a pokiaľ má mamička nejaký špecifický koníček, môže vzniknúť perfektný match. Prepojí sa tak napríklad profesijná skúsenosť a hobby zároveň. Nie vždy to samozrejme ide, ale snažíme sa o to.

Ešte je dôležité povedať, že chceme, aby to mamičku bavilo a firma z toho mala pridanú hodnotu. Mamičky a oteckovia si môžu povedať, či daný projekt chcú robiť. Či už v rámci svojich časových možností, alebo témy. Skôr sa nám stáva, že projekt umiestnime až na druhý pokus, keď viac mamičiek povie, že nemajú čas, alebo nemajú k tejto téme vzťah. Preto máme vždy viac mamičiek pre daný odbor. Posledné, čo by sme chceli je, aby mamička robila niečo, čo ju nebaví.

Overovanie je z veľkej miery pre nás, aby sme vedeli, že to uchádzačka s prácou myslí vážne ale tiež pre samotné mamičky, ktoré tým zistia, či si dokážu vyhradiť na prácu čas.

Ako to funguje vo firmách, ktoré by mali záujem o vzájomnú spoluprácu?

Rovnako ako majú registračný formulár mamičky, tak majú aj firmy. Po získaní kontaktu sa snažíme s firmou čo najskôr spojiť. Následne si zadefinujeme presné zadanie a ponúkame projekt mamičkám.

Firmy si platia konkrétny projekt?

Funguje to na báze marže, respektíve na sume, o ktorú si mamička povie. Tú potom odovzdávame klientovi. Cenníky nemáme, pretože máme firmy z rôznych kútov republiky, rôznych veľkostí a cenotvorba preto vzniká individuálne.

Čo by podľa vás uľahčilo prechod mamičiek z rodičovskej do pracovného prostredia?

Myslím, že MUMDOO tomu ľahšiemu prechodu prispieva. Ale za mňa je to určite spoločenské nastavenie, že pracujúca matka je kariéristka, že by mala sedieť doma a nepracovať. Všeobecne to nastavenie je jedna vec a za druhé možnosti, ktoré rodičom dávame. Či už zo strany štátu a firiem, podporiť čiastočné úväzky a nehádzať rodičom polená pod nohy v podobe zrušenia škôlkovného, ​​administratívne zaťažovanie dohôd apod. Pre mamičky na rodičovské, ktoré majú dieťa do 3 rokov, vychádza priemerná flexibilná pracovná doba na 10 hodín týždenne. Čo je naozaj malý úväzok a pokiaľ firma nebude mať motiváciu, prečo také krátke úväzky poskytnúť, tak to robiť nebude. Businessovo je pre firmy samozrejme jednoduchšie, aby mali človeka, ktorý to odpracuje a bude mať myšlienky iba na práci. Ale myslím si, že by sa na ženy, ktoré pracovať chcú a sú mamičky, malo pozerať inak. Nepozerať len na riziká, ale namiesto toho im dať tú príležitosť.

40% žien sa nevracia späť do firmy, z ktorej poberá materskú. Čo je podľa vás príčinou? Dokážem si predstaviť, že 3 roky nebyť v kontakte a zrazu prísť do rovnakého či pozmeneného kolektívu musí byť naozaj náročné.

Áno, to je pravda. Ale je to predovšetkým tými úväzkami. Naše odbory sú najčastejšie súčasťou marketingu, čo je prostredie, ktoré sa mení neskutočne rýchlo. Ten psychologický blok „viem to ešte vôbec?” je obrovský. Mamičky nám hovoria, že aj keď sú doma, tak to neznamená, že nemajú záujem o to, čo sa vo firme deje. Je dôležitý nielen ten formálny, ale aj neformálny vzťah, aby mamičky vedeli, že sa s nimi počíta.

Jeden z najväčších paradoxov je, že väčšina ľudí má pocit, že mamičky chcú hovoriť iba o deťoch. Povedala by som, že ani náhodou. Myslím si, že vytrhnutie z rutiny veľa mamičiek ocení. Mne príde veľmi osviežujúce, keď sa môžem baviť o niečom inom.

Ešte keď nadviažem na ten mum shaming, máte v hlave otázky ako „Robím toho dosť?“, „Mohla by som miesto práce vyrezávať tekvice na jeseň.“ Nájsť ten balans je ťažké.

Chcete rozširovať odbory, ktoré súčasne pokrývate?

S rastúcim počtom mamičiek sa nám tiež rozširujú odbory, z ktorých prichádzajú. Naposledy sme napríklad začali poskytovať mamičky z odboru HR. Niekedy sa nám firmy samy ozývajú ohľadom oblastí, ako sú dane a právo, ale tam sa úplne nevidíme. Sme ale určite otvorení novým oblastiam, ktoré dávajú zmysel a zachovávajú časovú flexibilitu pre mamičky.

Máte nejakú vysnívanú firmu?

To úplne neviem. Podarilo sa nám, že sme sa dostali do startupového excelátora od ČSOB, kde máme okrem iného možnosť získania skvelých kontaktov. Tam by sme mohli a chceli nadviazať ďalšie spojenie.

Máte nejaké ďalšie plány a vízie pre MUMDOO?

Nedávno sme vytvorili MUMDOO+, verziu pre veľké firmy. Prišli sme postupne na to, že spájať jednu mamičku s jednou firmou je celkom mravčia práca a nedosiahneme tak na celospoločenskú zmenu.

Zistili sme totiž, že mamičky prichádzajú často z veľkých firiem, ktoré majú v komunikácii s nimi celkom medzery. Preto sme chceli prísť s riešením, ktoré ich nebude stáť viac ako trochu času a bude pre nich bez veľkej snahy pozitívnou zmenou. Zacielime na firmy, ktoré majú nad 300 zamestnancov. Proces je taký, že robíme najskôr hĺbkovú analýzu firmy, kde sa pýtame, čo robia s mamičkami doteraz, aké majú očakávania, čo si od toho sľubujú a aké sú ich kapacity. Potom sa pýtame mamičiek pracovníčok, čo by od svojho zamestnávateľa chceli. Z analýzy oboch strán vyjde, čo chcú mamičky a či je na to priestor zo strany firmy. Tam, kde sa potreby a predstavy oboch strán pretnú, vieme pomôcť vďaka našej webovej aplikácii. Tá vie pomôcť práve s ponúkaním projektovej práce, pozvánkami na firemné akcie, newslettermi a všeobecne s udržaním rodičov v obraze, čo sa vo firme deje.

Ďalej rozbiehame vzdelávaciu platformu MUMDOO EDU, ktorý je postavený na dátach z prieskumu viac ako 1000 mamičiek. Z neho plánujeme pravidelne vydávať report a chceme ho spájať s panelovou diskusiou podloženou lokálnymi dátami.

Chceme edukovať štát, firmy a mamičky o tom, aké sú preferencie a možnosti. Často mamičky nevedia, na čo majú vlastne právo. Preto chceme rozšíriť ich povedomie o tom, čo si nemusí nechať páčiť. Dúfame, že sa časom dostaneme k nejakým dobrým diskusiám a posunieme to správnym smerom.

Autorka: Nikola Lisá

Naposledy pridané

Hore